Vanliga frågor

Hittar du inte dina svar här är du välkommen att kontakta oss på info@whenever.nu

Säkerhet

Är Whenever säkert?

Whenever är kopplat till ditt personnummer, du loggar in på tjänsten med Mobilt BankID och all data är krypterad och lagras säkert på servrar i Sverige. Vi värnar om din integritet och följer reglerna i Personuppgiftslagen (PuL) samt har anpassat oss efter de nya EU direktiven för dataskyddsförordningen.

Hur kan jag lita på att lagringen är tillräckligt säker?

Säkerheten runt din information är det absolut viktigaste för oss på Whenever. All data lagras även i Sverige och säkerhetskopieras varje dag.

Hur avslutar jag mitt konto hos Whenever?

För att avsluta ditt konto behöver du logga in och sedan under Inställningar så kan du välja att radera ditt konto. Allt raderas då från vår server och inget blir tillgängligt för dina anhöriga.

Kan jag använda tjänsten utan en "kontaktperson"?

Ja det kan man, men för att tillgodogöra sig hela tjänsten så rekommenderas man har flera kontaktpersoner. Tanken med Whenever är att det ska hjälpa dina anhöriga den dag du inte finns längre.

Vad händer om min utvalda kontaktperson inte svarar på min förfrågan?

Under fliken inställningar kan du påminna din valda kontaktperson att bekräfta. Där kan du även välja om du vill lägga till fler kontaktpersoner vilket vi rekommenderar starkt.

Inloggning

Kan jag logga in utan Bank-ID?

Nej, tjänsten fungerar just nu bara för personer som har ett svenskt personnummer samt Bank-ID, detta för att kunna säkerställa att vi öppnar upp vår tjänst för rätt person.

Kan jag byta ut min kontaktperson?

För att byta kontaktperson så klickar man in på fliken Inställningar, där kan du både radera och lägga till hur många du vill.

Kan jag ha flera kontaktpersoner?

Ja, och det rekommenderar vi.

Varför en PIN-kod?

PIN-Koden är bara för att vi ska vara säkra på att den person vi har släppt in i Whenever miljön fortfarande är den person som sitter vid datorn.

Glömt min PIN-Kod

Ingen fara, du loggar som alltid in med Bank ID och sedan under fliken Inställningar så kan du nollställa din Pin-kod med Bank ID.

Kan mina kontaktpersoner se mina uppgifter?

Nej ingen kan se dina uppgifter så länge som du lever. Vi har kopplat ihop vår tjänst med SPAR (Skatteverket) och när SPAR registrerar dig som död så öppnar vi upp för dina kontaktpersoner.

Vad får mina kontaktpersoner tillgång till när jag dör?

När SPAR meddelar oss att du har dött så får alla dina kontaktpersoner möjlighet att läsa din info i ett pdf-dokument. Ingen kan ändra något och din profil raderas först när den sista av dina kontaktpersoner så väljer.

Juridik

Är mina uppladdade avtal och min information juridiskt bindande?

Ja, alla avtal förutom lagfarter samt testamenten är juridiskt bindande med E-signering.

Kom igång idag!

Med BankID kan du enkelt registrera dig till Whenever och bjuda in din eller dina utvalda kontaktpersoner.

Tre enkla steg:

  1. 1. Registrera dig på Whenever med Bank ID
  2. 2. Välj en eller flera kontaktpersoner
  3. 3. Börja samla information
Skapa konto